Observasjon.
Hva betyr observasjon?
Observasjon betyr å iaktta eller undersøke. Observasjon brukes til å skaffe veie nødvendig informasjon om et bestemt barn eller små eller store grupper barn/unge.
Observasjon betyr å iaktta eller undersøke. Observasjon brukes til å skaffe veie nødvendig informasjon om et bestemt barn eller små eller store grupper barn/unge.
Hva
er dokumentasjon?
Dokumentasjon bettyr å synliggjøre praksis. Det brukes
til å informere om arbeidet som gjøres og til å utvikle det
pedagogiske arbeide.
Hva
kan observeres?
Hvordan de oppfører seg, og hvordan de er blandt andre.
Hvordan de forholder seg til de eldre og de som bestemmer. Hvordan
barn forholder seg til andre barn rundt seg og til de voksne. Hvordan
de voksne forholder seg til barna. Hvordan de takler ulike
situasjoner, hvilke aktiviteter som er populære og hva de liker og
gjøre. Hvem ungdommene er sammen med og om det er noen som er mye
alene. Kan også observere hvordan selve lokalet og ett rom påvirker
barn og unge.
Observasjon
krever mye av oss. Gi eksempler.
At
vi er obs på hva som skjer rundt oss og at vi er konsentrert og
følger med. Kanskje prøver å ikke vise det så godt at vi
observerer et barn eller en gruppe, for de oppfører seg som regel
annerledes hvis de vet at de blir observert.
Hvorfor skal vi observere
i pedagogiske institusjoner?
Vi
skal observere for å vite og ha orden på at alt er greit. Vi må
observere hva barna gjør, hvor de er og hvem som er tilstede, hvem
som leker godt sammen og hvordan/hvorfor, hva som foregår inne og
ute. Vi må observere for å finne ut om det er noen som har
spesielle behov eller som trenger mer hjelp fra ansatte og /eller
profesjonell hjelp.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar