tirsdag 8. januar 2013


Observasjon.



Hva betyr observasjon?
Observasjon betyr å iaktta eller undersøke. Observasjon brukes til å skaffe veie nødvendig informasjon om et bestemt barn eller små eller store grupper barn/unge.

Hva er dokumentasjon?
Dokumentasjon bettyr å synliggjøre praksis. Det brukes til å informere om arbeidet som gjøres og til å utvikle det pedagogiske arbeide.

Hva kan observeres?
Hvordan de oppfører seg, og hvordan de er blandt andre. Hvordan de forholder seg til de eldre og de som bestemmer. Hvordan barn forholder seg til andre barn rundt seg og til de voksne. Hvordan de voksne forholder seg til barna. Hvordan de takler ulike situasjoner, hvilke aktiviteter som er populære og hva de liker og gjøre. Hvem ungdommene er sammen med og om det er noen som er mye alene. Kan også observere hvordan selve lokalet og ett rom påvirker barn og unge.

Observasjon krever mye av oss. Gi eksempler.
At vi er obs på hva som skjer rundt oss og at vi er konsentrert og følger med. Kanskje prøver å ikke vise det så godt at vi observerer et barn eller en gruppe, for de oppfører seg som regel annerledes hvis de vet at de blir observert.


Hvorfor skal vi observere i pedagogiske institusjoner?
Vi skal observere for å vite og ha orden på at alt er greit. Vi må observere hva barna gjør, hvor de er og hvem som er tilstede, hvem som leker godt sammen og hvordan/hvorfor, hva som foregår inne og ute. Vi må observere for å finne ut om det er noen som har spesielle behov eller som trenger mer hjelp fra ansatte og /eller profesjonell hjelp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar